Search This Blog

Monday, November 23, 2009

Tahukah anda..

Adakah semestinya telur ayam yang dihasilkan oleh ayam betina akan menetaskan anak ayam?

jawapannya tidak semestinya.kenape?

seperti manusia, ayam juga mengalami kesuburan dimana ia akan melepaskan telur yg bercangkerang. telur yg dihasilkan oleh ayam betina ini sekiranya disenyawakan oleh sperm ayam jantan, maka teur ini akan menetas menjadi seekor anak ayam. tapi sekiranya tidak disenyawakan, maka telur ayam itu hanya sekadar telur ayam tanpa anak ayam di dalamnya.

Apabila manusia mengalami kesuburan, maka ovari akan melepaskan ovum (telur). ovum sekiranya disenyawakan oleh sperm akan menjadi zigot, embryo, dan seterusnya fetus. tetapi apabila ovum tidak disenyawakan oleh sperm, perempuan itu kan mengalami menstrual period (haid)..haid kuar dalam bentuk darah kan..tetapi tidak bg ayam, ayam juga mengalami menstruasi tetapi bukan dalam bentuk darah, tetapi dalam bentuk telur yang bercengkerang.

sebab itu lah telur2 ayam yang dijual di kedai tak akan menetaskan anak ayam kerana telur ini dikutip daripada reban ayam yg mengasingkan ayam jantan dan ayam betina pada reban yang berasingan. klau dah lama telur tu disimpan dalam kedai tu..telur tu akan jadi busuk bukannya jadi anak ayam..


No comments: